Strava při těhotenské cukrovce

Vytisknout

Cílem, v případě těhotenské cukrovky, je udržet hadinu cukru (glukosy) v krvi co nejblíže normálu, tedy na lačno do 5,5-6mmol/l a 2 hodiny po jídle do 7 mmol/l. Jak toho docílíme? Je to celkem jednoduché, zdravou stravou!

Čemu se vyhnout a to nejen ve spojitosti s cukrovkou, ale všeobecně:

1/ mouka

Bílá (pšeničná) mouka a výrobky z ní. Má vysoký glykemický index a obsahuje lepek, který obaluje stěny tlustého střeva a tím znemožňuje kvalitní vstřebání živin do krve i těla. Je to vlastně koncentrát sacharidů. Neobsahuje otruby, klíček, minerály, jen jádro zrna. V pekárenském průmyslu je výhodnější, protože lépe drží pohromadě a lépe kyne. Stejně tak očištěná je i žitná mouka.

Bílou mouku lze jednoduše nahradit moukami celozrnnými, nebo moukami z pseudoobilovinpohankovou, jáhlovou, rýžovou nebo sojovou či špaldovou nebo žitnou. Rovněž klasické pečivo není problém zaměnit za kneckebroady nebo suchary či jiné kreckry z pohanky, rýže, jáhel, kukuřičné mouky nebo amarantu (tedy bezlepkové), případně výjimečně špaldy či žita. Koupíte je ve zdravé výživě a jejich výhodou je, že vydrží daleko déle než klasické pečivo, takže se může krásně skladovat doma i na cestách a je vždy po ruce.

2/ cukr

Dále je nutností vyloučení všech potravin a nápojů obsahující volné cukry, tj. jednoduché cukry jako jsou bílý a hnědý cukr (řepný i třtinový), med, hroznový cukr atd. Jednoduché cukry se vstřebávají ze střeva velmi rychle a při cukrovce mohou výrazně zvýšit glykémii. Proto je nutné je ze stravy zcela vyloučit.

Pozor na potraviny, které zdánlivě nevypadají, že by cukr obsahovaly, nejsou však vhodné pro obsah volných cukrů: kečup, rajský protlak, hořčici, majonézu, drezinky, nealkoholické pivo, sterilované a nakládané zeleniny, paštiky, uzeniny, instantní produkty.

Náhrada cukru:

Jedinou výjimkou je čerstvé ovoce, které sice také obsahuje volné cukry, ale pokud se najednou nekombinuje s hlavními jídly, glykémie zůstává v normě.

Těhotné nesmí umělá sladidla, která jsou obsažena ve většině „dia“ nebo „light“ výrobcích. Ty sice nezvyšují glykémie, ale jedná se o chemické látky, o jejichž vlivu na plod a zdraví vůbec není dost informací a mohou být potenciálně rizikové.

Vhodnou náhradou cukru jsou přírodní sladidla například xylitol, který se získává z nemodifikované kukuřice a březové kůry. Xylitol je o 40% méně kalorický než řepný cukr a nemá naprosto žádné vedlejší pachuťi. Ve všech směrech dokáže nahradit řepný cukr.

Další přírodní a stále více se rozšiřující sladidlo je Stévie sladká, je to trvalka pocházející z Paraguaye a přilehlých končin, kde byla tamějšími indiány používána jako významná léčivka a přírodní nekalorické sladidlo. Extrakt ze stévie sladké je vhodný jako úplná náhrada řepného cukru. Má nulovou kalorickou hodnotu a nulový glykemický index. Pomáhá bojovat proti obezitě svým nulovým glykemickým indexem a nulovou kalorickou hodnotou, přičemž ukájí chuť na sladké.

3/ maso a masné výrobky, ryby

Další potraviny, na které si dát určitě pozor, jsou maso a masné výrobky. Když už jíst maso, tak vybírat jen kvalitní čerstvé, jako nejvhodnější je husí prso, dále pak třeba králičí nebo hovězí. Maso by mělo být nejlépe ze zaručeného zdroje, například od řezníka, protože jenom tak víme, co opravdu a v jaké kvalitě kupujeme. Drůbeží a vepřové maso z velkochovů obsahuje růstové hormony a antibiotika proti zánětům. Ryby bohužel obsahují těžké kovy.

Nejhorší je ovšem konzumace uzenin, rozhodně nedoporučuji vůbec žádné. Jsou plné solí cukru, éček, tuků a rozhodně tím do těla nedostanete nic dobrého.

4/ mléčné výrobky, kravské a upravené mléko

Jsou také velkým zdrojem cukrů  a tuků. I přes reklamy a rady lékařů kravské mléko naopak vůbec nedoporučuji. Je to jen velký tahák z peněženek lidí, kteří věří, že mléko a výrobky z něj jsou strašně zdravé. Jak by bylo jinak možné, že i při tak velké konzumaci, stále přibývá nemocí které má mléko a „zdravé výrobky“ z mléka potlačovat a předcházet. Že při konzumaci kupovaného jogurtu s živou kulturou přibývá stále více lidí, kteří mají zažívací potíže?

Mléko můžeme nahradit zdravějším kozím a nebo rostlinným (mandlové, slunečnicové, rýžové).

5/ káva a čaj

Káva a čaj hodně ovlivňují křivku a nejsou tedy žádoucí, protože rozhoupávají hladinu cukru v krvi. Z čaje je vhodné pouze přiměřené množství zeleného. Namísto kávy lze doporučit například náhražky z obilovin nebo pražených bukvic.


Doporučené potraviny při cukrovce:

Samozřejmě zelenina, ovoce, ořechy a to v syrové podobě.

Nevařená strava je vůbec hodně důležitá, obsahuje enzymy které pomáhají při trávení a tím se tělo a tím i slinivka méně namáhá. Nevařená strava, zelenina by měla být obsažena cca ze 70% celkového denního příjmu, z 25% ovoce a 5% ořechy.

Rozhodující je však celkový denní příjem sacharidů rozdělených do jednotlivých pravidelných jídelZásadní jsou přestávky mezi jídly, abychom mohli potravu dobře strávit a tím co nejvíce využít. Nezdravé je jídlo zapíjet, protože se naředí žaludeční šťáva a trávení tedy pokračuje špatně. Představte si vlastní žaludek, který dostane dávku potravy a začne s jejím zpracováním. Než celý proces dokončí, dostane další dávku jídla a tím kompletní proces trávení nemůže proběhnout zdárně. Zbylá nestrávená potrava potom hnije ve střevě a intoxikuje tělo. 


Pro srovnání přidávám tabulku potravin s obsahem sacharidů: 

100g potraviny

Sach. (g)

100g potraviny

Sach. (g)

Zelenina:

 

Přílohy:

 

Cibule

10,6

Brambory vařené

18,2

Celer bulva

9,9

Rýže bílá vařená

27,6

Červená řepa

10,6

Rýže natural vařená

27,3

Česnek

26,9

Těstoviny vařené

28

Dýně

9

Knedlík houskový

51

Fazolky

7,1

Knedlík bramborový

37

Hrášek

13,3

Chléb pšeničný bílý

48,8

Kapusta hlávková

6,7

Chléb celozrnný

44

Kapusta růžičková

8,7

Chléb žitný

46,3

Křen

22,4

Bageta

55,4

Kukuřice

18,8

Bílý rohlík, houska

51,2

Květák

4,4

Veka

60

Lilek

8,2

Luštěniny vařené

16

Mrkev

9,7

Čočka nevařená

59,2

Paprika červená, žlutá, oranžová

5,2

Fazole nevařené

61,6

Patizóny

10,2

Hrách nevařený

61,5

Pažitka

8,1

 

 

Petržel kořen

12,2

Mléčné výrobky:

 

Petržel nať

9

Mléko plnotučné - 100 ml

4,6

Pór

8,6

Mléko polotučné - 100 ml

4,7

Rajčata

4,4

Acidofilní mléko – 100 ml

4

Ředkev

5

Kefír – 100 ml

3,7

Ředkvičky, Řapíkatý celer

3,7

Smetana ke šlehání – 100 ml

3,2

Sójové výhonky (mungo)

4,7

Bílý jogurt

5,9

Špenát

4,1

Tvaroh nízkotučný, zakys. smetana

4,4

Zelí bílé hlávkové

4,5

Tvaroh tučný

3,3

Zelí bílé kysané

3,9

Tvaroh tvrdý

1,5

Zelí červené hlávkové

6,1

Balkán, Mozzarella

1

Žampiony a jiné čerstvé houby

4,8

Cottage

4

 

 

Brynza, Tartare

1,6

Ovoce (dužnina bez slupky):

 

Gervais, Veselá kráva

5

Ananas

10,1

Eidam 30% t.v suš., Hermelín, Niva

1,4

Angrešt, Citrony, Mandarinky

10,6

Eidam 45% t.v suš., Gouda, Madeland

1

Banány

23

Ementál, Apetito, Lučina

2,3

Borůvky, Jablka, Třešně

14,7

Oštiepok

3,3

Broskve, Višně

12,5

Pomazánkové máslo

6,2

Brusinky, Rybíz červ., Meruňky

13,7

 

 

Grapefruity, Slívy, Kiwi

9,6

Ostatní:

 

Hrozny

18,2

Mouka pšeničná bílá

70,7

Hrušky, Mango, Švestky, Rybíz černý

16,2

Mouka pšeničná celozrnná

61

Jahody, Nektarinky

8,8

Krupice pšeničná

73

Maliny, Ostružiny, Pomeranče

11,6

Mouka žitná

67,8

Meloun červený

5

Jáhly

71,4

Meloun žlutý

6,5

Pohanka

73,6

 

 

Ovesné vločky

59,8

Ořechy:

 

Polenta

77

Kešu

27

Solamyl (bramborový škrob)

80

Kokos strouhaný, Pistácie

17,5

Strouhanka

79

Lískové

10,9

Rajský protlak

23,3

Mandle

19

Houby sušené

41,1

Vlašské ořechy, Pekan

14,6

Hovězí játra

4,2

 

Shrnutí:

Co nejíst a nepít:

  • jednoduché cukry, bílou mouku, čištěnou sůl, tučné maso (vepřové), ryby, kravské mléko
  • nepít kávu, černý čaj, limonády všeho druhu, ovocné džusy


Co jíst a pít:

  • Hodně syrové (tepelně neupravené) zeleniny a ovoce,  pseudoobiloviny, rýže basmati, rýže naturel, co možná nejčistší vodu.


Dodržovat tělesnou a psychickou hygienu a dobrý spánek. Stresovat se co nejméně. Pravidelně a dostatečně se pohybovat. V případě dalších dotazů či upřesnění se na mne obraťte. Zde jste se dočetly jen základy, mohu samozřejmě na požádání sestavit i přesnější jídelníček dle vašich přání, potřeb a zvyklostí.

Rád pomůžu či poradím.

 

Vašek Raiser

E-shop pro detoxikaci

Goorganic.cz je e-shop, který se specializuje na produkty pro detoxikaci organismu a zdravý životní styl. Výběr zboží je založen na vlastní zkušenosti a každá položka je pečlivě vybrána.

 1 Organic 1

DO OBCHODU

Sdílejte nás prosím na...

Podpořte nás FacebookPodpořte nás Google BookmarksPodpořte nás TwitterPodpořte nás LinkedIn

ODEBÍRAT NOVINKY

Chcete být neustále informovaní o novinkách na těchto stránkách? Přihlašte se k odběru novinek na Váš e-mail. Nebo se zaregistrujte.

Copyright © nechci-cukrovku.cz

TOPlist