Potraviny kterým se zdaleka vyhnout!

Vytisknout

Toto se nebude většině lidí líbit, je to však bohužel krutá realita. Tyto zdraví škodlivé potraviny doporučuji pokud možno přestat hned konzumovat a nahradit je naopak potravinami prospívajícími zdraví. V rámci zdravé životosprávy se totiž nazývají „bílé jedy“!!! Jsou to:

1/ Bílá (pšeničná) mouka obsahující lepek je mechanicky zbavena vnějších částí nestravitelného charakteru (pluchy), následuje oddělení vnitřních částí otrub a klíčku. Poté je zbývající část rozemleta na ocelových válcích podle potřeby hrubosti – tak vznikne mouka různé jemnosti hladká, polohrubá, hrubá, anebo krupice. Tato mouka je tak koncentrát obilného proteinu, koncentrát sacharidů, zvyšující hladinu cukru v těle.

  • PROČ: obilné proteiny jsou největším problémem konzumace obilovin. Lepek se totiž v našem organismu chová velmi zajímavým způsobem. Jeho trávení probíhá nejvíce v tenkém střevě za pomoci enzymu proteinázy. Při trávení dochází k uvolňování zonulinu, který rozlepuje „cementové spoje“ střevních klků a mikroklků, na nichž probíhá vstřebávání živin. Díky této reakci dochází k vyšší permeabilitě (propustnosti) střeva a do krevního oběhu se dostávají vysokohmotnostní molekuly prolaminů (lepek). Ten díky své povaze váže (lepí) v krevním oběhu k sobě další menší molekuly – např. cholesterol a vytváří v našem krevním řečišti shluky a usazeniny (zahušťuje krev), které velmi často vyústí v cévní choroby (infarkt, mozková mrtvice).

Na střevní sliznici a dalších tkáních (např. slinivka břišní, nervový systém, hematoencefalitická bariéra) se pak odehrává další zásadní účinek těchto prolaminů. Na střevní sliznici vyvolávají tyto látky odpověď v podobě sekrece enzymu transglutaminázy, na kterou náš vlastní imunitní systém odpovídá útokem. Je-li naše střevní výstelka neustále vystavována těmto druhům prolaminů, poškodí imunitní složky buňky našich sliznic, čímž dojde k poruše jejich činnosti. To pak vyústí v chronické choroby jako je cukrovka typu II., roztroušená skleroza, celiakie, crohnova choroba, ulcerózní kolitida nebo fatálnější jako je rakovina střevní sliznice.

  • KDE: bílá mouka se totiž krom lepších pekárenských vlastností oproti mouce z rozemletých celých zrn začala používat z důvodu delší trvanlivosti. V mouce z celých zrn se nachází totiž klíček a ten způsobuje její rychlejší žluknutí. Výsledkem používání této rádoby celozrnné mouky je nižší obsah přirozené vlákniny a úplná absence enzymů obsažených v klíčku. Pekárenské produkty doplňují tento matoucí pojem vizuálním podvodem na spotřebitele. Mouku obarvují (např. karamelem). Důvod je jasný – chléb či pečivo působí jako vyrobené ze skutečně celozrnné mouky, protože je tmavší. Prospěšnost mouky z celých zrn těmito mechanismy bere za své a tržní pojem „celozrnná“ mouka vypadá pouze jako trik na spotřebitele dbajícího svého zdraví. Efekt na spotřebitele z hlediska zdraví je zanedbatelný, ale z hlediska peněženky naopak nezanedbatelný.

Pozor však na to, kde všude se pšeničná mouka ve velké míře vyskytuje. Mimo pečiva je to většina „normálních“ těstovin, kus-kus, bulgur a veškeré „běžné“ sušenky nebo slané krekry a tyčinky. V restauracích je často součástí zahušťovadel (jíšky).

  • NÁHRADA: Budete-li bystře sledovat složení potravin, které kupujete, zjistíte, že se dají sehnat i těstoviny celozrnné, špaldové, rýžové, pohankové či bezlepkové (kukuřičné, aj.). Stejně tak i sušenky se dají nahradit mnoha „dobrotami“ bez obsahu lepku. 

Osobně mohu doporučit, nakoupit si bezlepkové mouky (kukuřičná, sojová, špaldová, ovesná, konopná) a péct si vlastní sušenky doma. Vyjde to mnohokrát levněji a ještě vám vaše tělo poděkuje. Často se ve zdravých výživách bohužel seženou buď jen DIA „dobroty“, které však obsahují pšeničnou mouku. Nebo naopak jen bezlepkové, s obsahem cukru.

Prospějeme si tedy tím, že pšenici a žito a výrobky z nich nahradíme původními druhy obilovin, tzv.pseudoobilovinami - jáhly, pohanka, quinoa, amarant, a dále rýže basmati nebo natural, merlík, kukuřice, případně ovsa. Oves je zvláštní plodinou, která obsahuje o mnoho méně prolaminů, než pšenice nebo žito.  Nejlepší variantou je, odvyknout si na takový druh mlsání a nahradit ho čerstvým, příp. sušeným ovocem (například s karobem, kokosem, ořechy nebo domácí zmrzlinou z banánů a jahod.)

 


2/ Sůl, Chlorid sodný (NaCl), známý v běžném životě pod označením kuchyňská sůl. V kuchyňské soli je obsažen sodík (chemický vzorec Na+) a chlor (chemický vzorec Cl).

  • PROČ: Sodík se podílí na vzniku hypertenze. Nachází se především v mimobuněčných tekutinách, jejichž objem napomáhá udržovat. Ztráty sodíku jsou spojeny s úbytkem vody z těla, což má za následek zmenšení objemu krve. Naopak zadržení sodíku v těle má za následek zvětšení objemu mimobuněčných tekutin včetně krve, které se může projevovat otoky, vzniká celulitida. Sodík dále ovlivňuje dráždivost tkání.
  • KDE: Zdrojem soli, tedy i sodíku jsou především různé druhy pečiva, masné a konzervované výrobky. Nejbohatším zdrojem sodíku na kg potraviny jsou sýry a masné výrobky. Naším cílem by mělo být používání pouze menšího množství jodem obohacené soli. Příjem soli (sodíku) je v ČR 2-3x vyšší, než je zdrávo! Přitom ve světě zdravě žijí národy, které sůl vůbec nepoužívají!
  • NÁHRADA: Sůl se dá částečně nahradit bylinkami, kořením případně česnekem. Vhodné druhy soli jsou: Himalájská sůl, která je výborná a obsahuje řadu minerálních látek a stopových prvků. Dodává koloidní minerály a posiluje tělo. Dále nečištěná mořská sůl, případně se dá koupit sůl se sníženým obsahem sodíku.

3/ Cukr je přírodní sladidlo. Chemicky je to sacharóza, tedy disacharid složený z jedné molekuly glukózy a jedné molekuly fruktózy. Vyrábí se hlavně z cukrové třtiny a z cukrové řepy. Světová produkce cukru činí kolem 160 milionů tun ročně a cukr je tak hospodářsky velmi významná komodita. Spotřeba cukru ve vyspělých zemích za posledních 150 let nesmírně vzrostla – například v Rakousku se spotřebou 40,4 kg na osobu a rok asi dvacetkrát. V USA je roční spotřeba cukru a dalších sladidel asi 70 kg na osobu. Ještě před 100 lety přitom byla roční spotřeba cukru na hlavu nižší než 2,5 kg, což i dnes platí o méně rozvinutých zemích. Např. v Afghánistánu činila v roce 1999 roční spotřeba cukru na hlavu pouze 1 kg.

  • PROČ: Cukr je natolik škodlivý, že by dnes nemohl být distribuován volně jako potravina. Nesplnil by totiž dnešní normy. Přispívá k růstu obezity zejména u dětí.

Všechny cukry škodí zubní sklovině, kde se odbourávají na kyseliny, jež mohou snižovat obsah vápníku. Podporují tak bakterie, které způsobují zubní kaz. Cukr zrychluje stárnutí. Trvale zvýšená hladina glukózy v krvi způsobuje vznik produktů pokročilé glykace AGE (Advanced glycation end products). V důsledku jejich působení se zvyšuje poškození tkání způsobené volnými radikály. Možná je to nejhorší, co člověk může konzumovat a co se rozšířilo jako mor. Na cukru se tak stáváme snadno závislými.

  • KDE: Cukr je dnes jednoduše možné najít doslova všude kolem nás. Kdo čte etikety složení potravin si toho jistě všiml. Obsahují ho všechny konzervované potraviny, pečivo, kolikrát i masné výrobky, a samozřejmě většina všech možných pochutin, sladkostí a dobrůtek. Je to jasné, protože jeho konzumací vzniká závislost a tím pádem jeho další zvýšená konzumace a možnost ještě více prodat. Většina cukru je také konzumována v nealkoholických nápojích.
  • NÁHRADA: Přírodní sladidla jako například, stévie sladká (Stevia rebaudiana Bertoni), která má nulový glykemický index. Druhá velice dobrá varianta je Xylitol, je nízkokalorické, naprosto přírodní sladidlo stejné struktury jako řepný cukr, vyrobené z geneticky nemodifikované kukuřice. Obsahuje o 40% kalorií méně než řepný cukr, stejně jako ten, lze xylitol použít při studené i teplé kuchyni - při pečení, vaření, či slazení nápojů. Xylitol je vhodný pro diabetiky i pro ostatní, kteří se chtějí vyhnout zbytečným kaloriím, případně nekrmit bakterie Candida. Má velmi nízký glykemický index a je tělem metabolizován bez inzulinu. Je uváděno, že jako součást diabetické diety lze použít až 50g xylitolu denně. Osobně používám xylitol a stevii do veškeré syrové domácí slazené stravy. Xylitol zachová svou sladkost i při tepelné úpravě, tudíž s ním pečeme.

4/ Mléko kravské

  • PROČ: V mediích i mezi lidmi je rozšířená informace o prospěchu konzumace mléka a mléčných výrobků. Mléko zas tak zdravé, jak se říká není. Ba naopak, je plné alergenů a antibiotik, které se dobytku dávají na časté záněty. Zahleňují organismus, ve hlenech se pak drží a množí infekce. Také obsahuje hodně cukru.

Vždyť člověk je jediný savec, který v dospělosti pije mléko. A je otázka, zda se dnešnímu mléku vůbec dá říkat mléko. Než se k nám dostane, projde procesy jako pasterizace, homogenizace, sterilizace, takže co z původního kravského produktu asi zbude? A jak je to s oním všude reklamovaným obsahem vápníku? Nikdy bychom neměli zapomenout na moudrost našeho těla: organismus vápník přijímá pouze tehdy, když ho potřebuje a ne, když mu ho připravíme (denní příjem mléka a jogurtů, který je nám reklamou navrhován). Čím menší je jeho dávka, tím lépe jeho příjem funguje. Čím větší je nabídka, tím menší je příjem! Nedostatek vápníku u vegetariánů neužívajících mléko nebyl dosud zjištěn.Člověk podstatně lépe zužitkuje vápník z rostlin tak, jak to činí sloni a žirafy s jejich podstatně mohutnější kosterní hmotou! Anebo znáte zvířata, která pijí mléko? Zvířata docela přesně vědí, že po odstavení od matčina prsu pro ně mléko již není dobrou stravou. Pouze člověk na prsou zůstává přilepený!

  • KDE: Kravské mléko a mléčné výrobky jsou dnes hodně propagovány, hlavně reklamou. Je to jasné, ten kdo platí reklamu, ten rozhodně nechce spasit svět „zdravým light jogurtem“, ale jde mu především o zisk. Kravské mléko s laktózou se vyskytuje v jogurtech, kefírech, sýrech, tvarozích, cukrovinkách nebo také ve smetaně či kávovinových nápojích.
  • NÁHRADA: Můj názor je, a tak to i dělám, že není potřeba vůbec konzumovat kravské mléko a výrobky z něj. Jen domácí kefír z Tibetské houby, který je naopak velice zdravý a dále některé déle zrající tvrdé sýry bez plísní. Kdo si neumí představit život bez kravského mléka, může jej nahradit zdravějším kozím nebo třeba mlékem z ořechů či soji, které preferuji. Ten, kdo vyřadí z jídelníčku kravské mléko a mléčné pochutiny si rozhodně uleví v podobě odhlenění organismu, které přichází téměř okamžitě.

 

Vašek Raiser

 

E-shop pro detoxikaci

Goorganic.cz je e-shop, který se specializuje na produkty pro detoxikaci organismu a zdravý životní styl. Výběr zboží je založen na vlastní zkušenosti a každá položka je pečlivě vybrána.

 1 Organic 1

DO OBCHODU

Sdílejte nás prosím na...

Podpořte nás FacebookPodpořte nás Google BookmarksPodpořte nás TwitterPodpořte nás LinkedIn

ODEBÍRAT NOVINKY

Chcete být neustále informovaní o novinkách na těchto stránkách? Přihlašte se k odběru novinek na Váš e-mail. Nebo se zaregistrujte.

Copyright © nechci-cukrovku.cz

TOPlist