Stravovací návyky

Poradím vám pár zásad týkajících se potravin. Jak je nejlépe upravit, aby si zachovaly pro organismus důležité látky. Dále správné návyky při jídle, aby se nejlépe využily všechny hodnotné složky potravy a tělo je co nejlépe zužitkovalo. V dnešní době je velký boom zdravého stravování. Je to nevyhnutelné neboť, zdravotní stav naší populace se bohužel i přes stále modernější a pečlivější lékařskou péči zhoršuje.

Přibývají chronická onemocnění, obezita, cukrovka, hypertenze, imunitní systém mnoha lidí často selhává. Za příčiny nemocí se dnes považuje nejen stres, ale hlavně nesprávné stravovací návyky. Během staletí se lidstvo ustálilo na určitém způsobu stravování, který spolehlivě udržoval optimální tělesnou rovnováhu. Příjem potravy bohatě vyrovnávala fyzická aktivita. Lidé jedli méně masa, jehož zdrojem byl dobytek z malochovů. Konzumovali také méně cukru i tuku. Potraviny se konzumovaly méně upravované, více se používala metoda přirozeného kvašení (zelí, kvašená zelenina). Stravování a stravovací návyky se podstatně změnily vlivem technických vynálezů, uspěchané doby, chemického průmyslu či technologiím pěstování (skleníky, chemické postřiky) nebo technologií výroby (rafinace cukru, sole, výroba bílé mouky). S tímto pokrokem se bohužel zdravotní stav lidí stále zhoršuje. Ubylo sice nemocí a úmrtí z epidemií, ale začaly se v obrovském množství rozvíjet „civilizační choroby“. V zimě jíme druhy ovoce a zeleniny, které byl lidský organismus po celá staletí zvyklý konzumovat pouze v době jejich sklizně, nebo je vůbec neznal a neumí je bezproblémově trávit. Například exotické ovoce velmi ochlazuje organismus, což je pro něj v chladnějším počasí velkou zátěží. Pro jeho uchování je používáno také mnoho chemických přípravků. Kombinace těchto faktorů často způsobuje alergické reakce. Také jeho dovoz do vzdálených zemí není zrovna ekonomický a je velkou ekologickou zátěží. Na světě existuje mnoho „zdravých stravovacích systémů“, například, vegetariáni, vegani, makrobiotici, všežravci, čínský systém stravování podle pěti elementů, stravování podle krevních skupin, metabolického typu atd. Některé jsou založeny na vědeckých výzkumech, jiné na staletých zkušenostech, jiné na zkušenostech jednoho člověka.

Musíme si ale uvědomit, v jakém podnebném pásmu žijeme a jak se stravovali naši předci. Takové stravování pro nás bude pravděpodobně nejpřirozenější. Mnohdy by stačilo pouze vyřadit nevhodné nebo příliš často používané suroviny či způsoby vaření a nahradit je zdravějšími. Už to často způsobí zlepšení zdravotního stavu.

Největším stravovacím prohřeškem pro lidský organismus je přejídání, konzumace nekvalitních potravin a jejich tepelná úprava. Dále potravu přijímáme v nevhodnou denní dobu. Lidé nedodržují dostatečné přestávky (lačnění) mezi jídly. Trávící systém v takovém případě nestihne vše zpracovat, vstřebat a škodliviny vyloučit z těla ven. A tak je ukládá do tkání, kde znemožňují správné fungování organismu, v těle se ukládají jedovaté toxiny. Pro mnoho lidí dnes bohužel jídlo přináší pouze krátkodobý požitek a nepřemýšlí o tom, že by mělo být kvalitním pohonem.

Pár jednoduchých zásad

  • pokrm by měl být upraven a zkombinován tak, aby nenadýmal, jídlo by nemělo v břiše kvasit (nekombinovat například, ovoce a tuky).
  • důležitá je pravidelná každodenní nepáchnoucí stolice (nejlépe 3 denně)
  • pozor na překyselení organismu (příčina mnoha onemocnění)!
  • důležitý je dostatečný časový odstup mezi jídly (pro dokonalé strávení jídla)
  • připravovat pro své tělo co nejjednodušší jídelníček, jednoduché (tepelně neupravené) jídlo je snadněji stravitelné.
  • zajistit 60% denního příjmu potravin v podobě nevařené stravy
  • nesledovat a neprobírat při jídle negativní informace (televize a další zdroje negace)
  • nejíst těsně před spaním, poslední jídlo 3h před ulehnutím (možný je jen domácí kefír z Tibetské houby)
  • nutné je dostatečné prožvýkání (40-50x každé sousto) = dostatečné proslinění pokrmu. Již ve slinách jsou totiž obsaženy potřebné trávící enzymy

Proč potravu důkladně žvýkat:

Glukóza z uhlovodanů v potravě se začíná vstřebávat již v ústech při žvýkání. Sliny obsahují, enzym amylázu, který zahajuje proces štěpení polysacharidů na jednoduché cukry. Proto nám potraviny s vysokým obsahem polysacharidů připadají po důkladném rozžvýkání sladší. (mrkev, celozrnný chléb, celozrnná rýže…).

Na rozdíl od uhlovodanů neovlivňují enzymy obsažené ve slinách ani tuky ani bílkoviny. Amyláza (obsažená ve slinách) která tráví uhlovodany je mírně alkalická, kdežto trávení bílkovin probíhá v kyselém prostředí žaludku a je dokončeno ve dvanácterníku a tenkém střevě. Trávení tuků probíhá za přítomnosti žluče v nejnižší části trávicího ústrojí.

Cítíte-li po jídle únavu

  • zkonzumovali jste příliš velké množství jídla
  • byla použita nevhodná kombinace potravin
  • může být také přemnožená kvasinka Candida albicans

Pravděpodobně to bude ale kombinace více možností najednou. Žaludek spolu s tlustým střevem, tvoří ochranný štít proti nemocem, takže bychom se měli naučit přemýšlet, čím je naplníme. Díky tomu se udržíme v dobré kondici.

Průměrný Evropan zkonzumuje ročně 2-3 kg chemických aditiv neboli éček, což je obrovské množství. To samozřejmě musí zanechat své následky!

Zdravě jíst a ještě ušetřit?

Kvalitnější potraviny jsou o něco dražší, zato zdravější. Lidé, kteří se zdravěji stravují, nebývají po jídle unavení, jsou výkonnější a nejsou tak často nemocní. Ušetří za léky, lékaře, poradce. Nebývají tak často v pracovní neschopnosti. Kvalitnějších potravin nám stačí méně, protože nás více zasytí a vyživí náš organismus. Ušetříme tedy díky menšímu množství konzumované stravy a zbydou nám peníze na nákup kvalitnějšího jídla.

Užívání léků

Dnes se bohužel stalo užívání léků normální součástí života. Není divu, masivní reklama totiž dělá své. Máte nafouklé břicho, pálí vás žáha? Není problém, vezměte si zázračnou pilulku a je po problému. Skoro nikoho už nenapadne, že to přeci není to správné (normální) řešení.

Pitný režim

Při nedostatku tekutin se zahušťuje krev, hůře proudí a tím se snižuje přívod živin do tkání a průtok krve ledvinami. To vede k horšímu odbourávání a vylučování škodlivých látek z těla. Nejhustší krev má člověk po ránu, kdy celou noc nepřijímá tekutinu. Po ránu je nutné tekutinu doplnit. Především starší lidé, mají velké problémy s pitným režimem. Pro naše zdraví je důležité dodržovat správný pitný režim. Měli bychom pít často během dne, po doušcích alespoň 2 l denně, přes léto ještě mnohem více. Pozor ale na přetěžování ledvin, nemělo by se vypít více jak 0,5l za 1 hodinu. Do množství přijatých tekutin by se měla započítávat i voda přijatá v ovoci či polévce. Množství potřebné tekutiny si každý určuje sám, podle toho, kolik přijal vody vázané v pokrmech (v polévce, ovoci). Velmi prospěšné je do organismu zařadit kaše uvařené například z pseudoobilnin. Obsahují totiž hodně vázané tekutiny.

Co pít?

Nejlépe uděláme, když budeme pít co nejčistší vodu, popřípadě ji kombinovat se zeleným čajem.Velice dobrá varianta je voda s citrónovou čerstvou šťávou. Ta nám krásně zvyšuje PH, protože je zásadotvorná ( i když je chuťově kyselá). Měli bychom se naučit přemýšlet o tom, kolik by v daný den měl přijmout tekutin v závislosti na počasí a typu zkonzumovaného jídla (jestli jsme snědli tekutější nebo hustější jídlo).

Kdy pít?

Je dobré nepít těsně před jídlem, během jídla ani jídlo zapíjet. Pít nejdříve hodinu po jídle. Zapíjení během jídla, způsobuje ředění trávících kyselin, pro trávení tak důležitých. Strava pak není správně strávena a zůstává hnít v trávicí soustavě.

Díky těm to jednoduchým zásadám se dá opravdu zlepšit zdravotní stav, a tím se zbavit nejedné nemoci.

Mám to osobně vyzkoušeno.

 

V případě dotazů se ozvěte, Vašek Raiser. 

E-shop pro detoxikaci

Goorganic.cz je e-shop, který se specializuje na produkty pro detoxikaci organismu a zdravý životní styl. Výběr zboží je založen na vlastní zkušenosti a každá položka je pečlivě vybrána.

 1 Organic 1

DO OBCHODU

Sdílejte nás prosím na...

Podpořte nás FacebookPodpořte nás Google BookmarksPodpořte nás TwitterPodpořte nás LinkedIn

ODEBÍRAT NOVINKY

Chcete být neustále informovaní o novinkách na těchto stránkách? Přihlašte se k odběru novinek na Váš e-mail. Nebo se zaregistrujte.

Copyright © nechci-cukrovku.cz

TOPlist